fredag 8 december 2017

Baguetter

Det här är enkla baguetter till vardag eller fest. Jag brukar sno runt längderna för att skapa brytbröd, dvs lätt bryta av en bit. Här har jag garnerat baguetterna med sesamfrön men vallmofrön eller andra valfria frön eller havssalt passar också bra. 

Till fyra rejäla baguetter:
50 g jäst
2 msk olja
25 g smör
5 dl degvätska (vatten eller mjölk)
2 tsk salt
(1 krm mald kummin)
12-13 dl vetemjöl
1 ägg till pensling
sesamfrön 

Smält smöret och tillsätt degvätskan i kastrullen. Smula jästen i degbunke. Tillsätt fingervarm degvätska lite i taget så att jästen löser sig. Tillsätt salt (och om så önskas kummin. Kummin kan ta bort eventuell smak av jäst). Häll i 11-12 dl vetemjöl och arbeta degen. Tillsätt mer mjöl om det behövs. Strö över lite mjöl över degen och täck degen med bakhandduk. Låt jäsa 30-40 min. Ta upp degen på mjölat bakbord. Dela degen i fyra delar och rulla varje del till en lång smal längd (lika lång som långsidan på plåten). Sno ihop två längder i taget och placera två baguetter på en bakplåtsklädd eller smord plåt. Låt jäsa under bakduk i 25-30 min. Sätt ugnen på 225 grader. Pensla brödet med uppvispat ägg och strö över sesamfrön. Grädda i ca 15 min i mitten av ugnen. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar