lördag 8 juli 2017

Jordgubbs- och rabarbersylt med ingefära

Rabarber blandar jag gärna med söta bär som hallon eller jordbubbar. Det tonar ner den söta smaken av bären. Ingefära är standard i min sylt nu för tiden. Jag vill gärna ha lite sting på sylten. Dra ner på ingefäran ifall du inte är så förtjust i smaken. Det krävs rätt mycket ingefära för att det ska smaka något. 

1 kg jordgubbar
800 g rabarber
1,5 dl vatten
900 g strösocker
2-3 tsk melatin (blandas med lite extra strösocker)
6-7 cm ingefärsrot

Rensa rabarbern och skär i centimeterstora bitar. Rensa jordgubbarna och skär i mindre bitar. Häll över bär och frukt i en stor kastrull, ca 10 liters gryta. Tillsätt vattnet och låt koka upp. Tillsätt sockret och ingefäran och låt koka 3-4 min. Tillsätt därefter melatin som blandas ut med några teskedar extra socker och låt koka 2-3 min. När sylten skummar sig lyft bort skummet som samlar sig på kanterna av grytan. Låt sylten stå några minuter. Häll därefter upp i rengjorda glasburkar. (Om sylten blir för lös den svalnat är det bara att koka upp igen med någon tesked extra melatin.)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar